Branding, czyli projektowanie wizerunku nowo tworzonych marek
Co roku mamy ogromny przyrost nowych polskich marek wypuszczanych na rynek. Każda z nich chce osiągnąć sukces. Znamionami naszych czas jest to, że lawinowo rośnie świadomość przedsiębiorców na temat istotności wyglądu marki. Start-upy czy też firmy rozbudowujące swoje portfolio usług czy produktów wiedzą, że im więcej pracy na początku włożą w branding, tym większe prawdopodobieństwo utrzymania się na rynku. Bo w świecie, w którym wszystko już jest i wszystko da się skopiować, jedyną ostoją jest marka.
Definicja marki
Aby w ogóle móc mówić o zjawisku marki, musi ona być fenomenem. A aby móc ją tak określić, podstawowym jest, że jej odbiorca musi żywić do niej emocje. Może ją albo lubić, albo podziwiać, albo jej wierzyć, obdarzać ją zaufaniem, może też jej nie znosić lub ją kochać. Każdy z nas ma takie marki, które wybiera z potrzeby serca, z powodu przekonań lub wiary, że mamy z nią zbieżny system wartości. Oczywiście, każdy z nas znajdzie wiele czynników racjonalnych, aby ten konsumencki wybór zracjonalizować.
Jak zatem zbudować markę?
W Papajastudio mówimy, że branding, czyli proces kreacji marki musi być oparty na prawdzie. Branding rozumiany właśnie jako oparcie marki na prawdzie. To dla nas najistotniejsze. Bo jeśli marka nie ma swojej prawdy, to nie wytrzyma próby czasu.
Marka jako człowiek
Najczęstsze porównanie marki to odniesienie jej do człowieka. Bo każdy z nas rodzi się, oswaja się ze światem, rozwija, dojrzewa, a także się starzeje. Każdy człowiek jest inny, ma określony wygląd, cechy charakteru, ma swój system wartości, funkcjonuje w danym środowisku i ma pewien krąg znajomych. Z markami też tak jest. Muszą mieć wartości, nazywają się jakoś, jakoś też wyglądają (lepiej lub gorzej), komunikują się z nami w określony sposób, mają okres wzrostu, jak i spadków, mają też potknięcia i wpadki, zmieniają się z czasem.
Od czego zacząć współpracę z agencją brandignową?
Zacząć należy od systematyzacji wiedzy o marce, o jej otoczeniu i o jej potencjalnych odbiorcach. Można to zrobić zarówno poprzez brief kreatywny, jak i przez warsztaty strategiczne czy warsztaty briefingowe lub kreatywne. Część materiałów może dostarczyć agencji klient, część wypracowuje się wspólnie, a część można pozyskać badaniami.
W czym agencja brandignowa może nam pomóc?
W spojrzeniu z lotu ptaka na planowane przez nas działania. Wartością dodaną ze współpracy z agencją brand design jest jej dystans do tematu i wieloletnie doświadczenie. Specjaliści z agencji od lat współpracując z różnymi klientami, z najróżniejszych branż pomagają swym doświadczeniem usystematyzować wiedzę, pomysły, określić DNA marki zarówno w ujęciu strategicznym jak i wizualnym. Agencje przekuwają na obraz założenia strategiczne, wytyczając ścieżkę dalszego rozwoju komunikacji marki.
A z czym konkretnie możecie się zwrócić do agencji brandingowej, takiej jak Papajastudio?
- Projektowanie nowo tworzonych marek to przede wszystkim:
- Prace analityczne: brief kreatywny, desk research, badania, rekonesans
marki - Prace strategiczne: warsztat briefingowy, warsztat strategiczny, warsztat marki, strategia marki, strategia komunikacji wizualnej marki, strategia komunikacji marki
- Prace kreatywne: naming, czyli opracowanie nazwy, zastrzeżenie nazwy w urzędzie patentowym, projekt logo, zastrzeżenie nazwy w Urzędzie Patentowym, opracowanie księgi znaku, projekt motywu przewodniego wraz z brand rules marki, ustalenie zasad kolorystyki i typografii, projekt elementów systemu identyfikacji wizualnej (SIW), opracowanie brand booka, czyli księgi marki, zwanej również wzornikiem identyfikacji wizualnej lub brand manualem;
- Prace wdrożeniowe: opracowanie planu wdrożenia poszczególnych elementów, nadzór autorski nad wdrożeniem, koordynacja wdrożenia poprzez współpracę z drukarniami, producentami, agencjami interaktywnymi, agencjami social media, szkoleniowcami itp.
- Prace analityczne: brief kreatywny, desk research, badania, rekonesans
Aspektów, o które należy zadbać przy budowaniu nowej marki jest bardzo wiele. Od aspiracji klienta, jak i od budżetu zależy jedynie jak profesjonalnie marka będzie zaopiekowana.