Niezależnie od tego, czy kreatywny, reklamowy czy marketingowy, brief to niezmiernie ważny dokument. Na podstawie zawartych w nim informacji powstają: oferta, dalsze plany i koncepcje projektowe. Czemu jeszcze służy brief? Czym dokładnie jest? Z jakich elementów się składa? Kiedy należy brief przygotować i jak zrobić to tak, by ułatwił dalsze działania projektowe?
Brief, czyli zestaw najważniejszych informacji
Brief jest dokumentem, w którym klient przekazuje agencji wszystkie niezbędne informacje. Informacje te dotyczą zleconej usługi, zamierzonych celów, ważnych aspektów firmy, konkurencji, grupy docelowej, budżetu, terminów prac, szczegółów i oczekiwań związanych z projektem.
Mylne jest założenie, że dokument taki warto przygotować jedynie w kontekście większych kampanii reklamowych czy większych kreacji. Brief to niezmiernie ważne źródło wiedzy również w przypadku takich działań, jak projekt strony internetowej, logo, materiałów reklamowych czy grafik.
Oczywistym beneficjentem dobrze przygotowanego briefu jest agencja brandingowa, która otrzymuje zestaw konkretnych danych, nad którymi może pracować. Proces jego przygotowywania może być również spożytkowany przez klienta, który ma okazję uporządkować informacje o marce i projekcie i poczynić refleksje nad wartościami swojej marki, słabymi i mocnymi stronami, celami, dalszymi działaniami czy otoczeniem konkurencyjnym. Takie podsumowanie daje szansę na pozbawione nieścisłości, adekwatne nakreślenie planów na przyszłość i ich płynną realizację.
Niezbędne elementy briefu
- Dane firmy – to miejsce na nazwę firmy, adres strony internetowej, linki do portali społecznościowych (LinkedIn, Facebook, etc.), ale i dane do osoby, która będzie osobą kontaktową z agencją.
- Sytuacja wyjściowa – to miejsce na nakreślenie tła projektu, a zatem powodów, dla których, chcemy zrealizować dany projekt. Takim powodem może być chęć wprowadzenia nowego produktu, chęć odświeżenia strony internetowej czy chęć dotarcia do nowej grupy odbiorców naszych usług.
- Zadanie – to miejsce na sprecyzowanie, jakie obowiązki przekazane zostają agencji. Czy będzie to projekt logo, projekt strony internetowej, a może pomysł na komunikację na Facebooku? Im bardziej konkretna informacja, tym lepiej.
- Cel – to miejsce na określenie, jaki ma być efekt końcowy działań po realizacji projektu. Czy poprzez realizację zadania osiągnięty ma zostać wzrost sprzedaży produktu, a może wzrost świadomości marki wśród klientów, czy może polepszyć ma się wizerunek marki? Nakreślenie celu jest niezmiernie ważne, gdyż daje możliwość agencji do nakreślenia dodatkowych działań, które będą konieczne, by zrealizować dany cel.
- Marka – to miejsce na charakterystykę marki, z uwzględnieniem jej wartości, wyróżników, pozycji rynkowej.
- Grupa docelowa – to miejsce na jak najbardziej szczegółowy opis naszych obecnych i potencjalnych klientów. Kto kupuje nasz produkt? Kto korzysta z naszych usług? Czy klienci stanowią jednorodną grupę? Czy łączy ich ta sama sytuacja społeczno-ekonomiczna? Warto w tym miejscu stworzyć persony – naszych konkretnych odbiorców.
- Konkurencja – to miejsce na przyjrzenie się, jak wygląda nasza konkurencja. Kto ją stanowi? Jak klarują się poszczególne pozycje poszczególnych firm na rynku? Kto jest naszą bezpośrednią, a kto pośrednią konkurencją?
- Inspiracje – to miejsce na przedstawienie przykładów realizacji dla innych marek, które nam się podobają. Taki informacje są niezmiernie ważne dla agencji, która ma szansę poznać preferencje i wczuć się w klimat projektu.
- Budżet – to miejsce na doprecyzowanie, jaki budżet na realizację zadania możemy przeznaczyć. Ta informacja, nawet jeśli przedstawiona jest w postaci widełek cenowych, umożliwia agencji przygotowanie adekwatnej oferty.
- Harmonogram – to miejsce na określenie, na kiedy przygotowana powinna zostać oferta oraz na kiedy przewidziana jest realizacja kolejnych etapów prac. Im wcześniej i im precyzyjniej określone zostaną terminy działań, tym większa szansa na adekwatną organizację pracy.
Brief, czyli dobro wspólne
Dobrze przygotowany brief to nie tylko zysk dla agencji, która otrzymuje informacje, na bazie których może przejść do dalszych działań. To też szansa dla firmy, by uporządkować informacje, poczynić refleksje nad mocnymi i słabymi stronami, nad wartościami i wyróżnikami marki, jak i szansa na ponowne przyjrzenie się swoim odbiorcom i konkurencji. Pozwala on również na weryfikację założeń na każdym etapie prac.
Brief to niezwykle cenne źródło wiedzy. Choć jego opracowanie wymaga czasu i wielu przemyśleń, wysiłek ten należy traktować jako inwestycję, która zaowocuje realizacją zamierzonego przez nas celu, uporządkowanie informacji i zminimalizuje potencjalne nieporozumienia.