Jak zaprojektować logo?
Mimo, że często jest to tylko mały obrazek, logo ma wiele znaczeń – a projektowanie wiąże się z dużą odpowiedzialnością. To najbardziej rzucająca się w oczy i rozpoznawalna część identyfikacji wizualnej marki, która musi komunikować się z odbiorcami szybko i skutecznie.
Aby stawić czoła tak złożonemu wyzwaniu jakim jest zaprojektowanie logo, wiele marek decyduje się na pomoc zewnętrzną studia brandingowego. W tym wpisie opisujemy w jaki sposób projektanci graficzni są w stanie uchwycić tożsamość oraz charakter marki i przekuć je w jeden prosty obraz, zwłaszcza gdy nie są częścią samej marki.
Co sprawia, że logo jest dobre?
Dobre logo jest charakterystyczne, praktyczne, proste w formie oraz ma za zadanie identyfikować markę, komunikować jej wartości, a także odpowiednio pozycjonować. Dobre logo jest dla odbiorcy obietnicą satysfakcji. Logo powinno być drukowane w dowolnym rozmiarze i w większości przypadków, dobrze wyglądać i funkcjonować bez koloru. Dobre logo zasadniczo sprowadza się do dwóch rzeczy: świetnej koncepcji i doskonałej realizacji.
Jakie musi być logo?
Kiedy agencja brand design podejmuje się nowego projektu logo, spędza dużo czasu na zrozumieniu zarówno marki, jak i jej odbiorców. Często podczas projektowania znaków towarowych stosuje się pięć zasad, które świetnie nadają się, jako taka checklista, dzięki której kontrolujemy przebieg prac projektowych nad logo. Projektantom znaku zadaje się kilka podstawowych pytań:
- Prostota: czy projekt logo jest prosty i wystarczająco przejrzysty, aby być elastycznym i łatwo rozpoznawalnym? Czy nie jest zbyt chaotyczny, rozpraszający lub mylący?
- Zapamiętywalność: czy jest szybko rozpoznawalny? Ile czasu będą musieli poświęcić odbiorcy, żeby je zapamiętać?
- Ponadczasowość: czy nadal będzie wspaniałym logo za 5, 10, 15, a nawet 30 lat? Możesz z ciekawości sprawdzić portfolio ze znakami naszego autorstwa od 2008 roku, aby zobaczyć, jak próbę czasu znoszą te projekty.
- Wszechstronność: czy skaluje się do różnych rozmiarów bez utraty jakości? Czy będzie mogło funkcjonować w różnych mediach i na różnych formatach?
- Adekwatność: czy jest odpowiednie dla grupy docelowej?
Logo nie musi określać, co robi firma. Logo restauracji nie musi pokazywać jedzenia, logo dentysty nie musi pokazywać zębów, logo sklepu meblowego nie musi pokazywać mebli. Logo Mercedesa to nie samochód. Logo Virgin Atlantic nie jest samolotem. Logo Apple nie jest komputerem. – David Airey
Proces projektowania logo.
KROK 1: REASERCH – PRACE ANALITYCZNE, STRATEGICZNE, BRIEF
Zanim zespół kreatywny pomyśli o narysowaniu pierwszej kreski, musi zostać przeprowadzony research. Weryfikacja ta odbywa się na etapie prac analitycznych lub prac strategicznych zespołu z klientem lub spotkania briefingowego czy pracy warsztatowej. Projektantom graficznym taki solidnie przeprowadzony etap wstępny zdecydowanie pomaga zrozumieć środowisko, w którym logo będzie funkcjonowało. Logo dla firmy z branży budowlanej będzie zupełnie inne niż logo restauracji lub zespołu muzycznego. Trzeba też wiedzieć jak prezentują się inne marki w tej samej branży, żeby nie stworzyć czegoś, co zupełnie zgubi się w gąszczu tych samych kolorów czy kształtów. Trzeba ustalić z klientem czy strategią przyjętą na nowe logo jest ewolucja, czy może rewolucja.
KROK 2: POZNANIE MARKI KLIENTA, DEBRIEFING
Gdy zespół kreatywny poznał już branżę, w której działa klient, nadchodzi czas, aby jak najlepiej zrozumieć to, co dokładnie ten klient robi i kim są jego docelowi odbiorcy.
Ta część procesu wiąże się z ciągłym zadawaniem pytań i motywowaniem klienta do wyrażenia słowami tego, co chciałby przekazać w nowym logo. Czasem ten etap przyjmuje formę debriefingu, czyli ponownego spotkania z klientem, na którym agencja doprecyzowuje potrzeby i oczekiwania. W przypadku wielu firm, z naszego doświadczenia w Papajastudio wynika, że dyskusje te bardzo wiele wnoszą, zarówno do pracy agencji, jak i do funkcjonowania firmy klienta. Wiele firm nie zdaje sobie sprawy z tego, jak rynek różni się od siebie i jak różnią się firmy, które na nim funkcjonują. Dyskusje te pomogą lepiej zrozumieć wszystko to, co pozwoli dzięki nowej identyfikacji wizualnej wyróżnić się marce i zdobyć zaufanie klientów.
KROK 3: PROJEKTOWANIE LOGO
Kiedy zespół kreatywny ma już zebrane i omówione podczas burzy mózgów, wszystkie potrzebne informacje, można przejść do etapu projektowania. To najdłuższy proces, ale tu właśnie wtedy wyłania się ostateczna forma, która w przyszłości zostanie znakiem rozpoznawczym marki. Proces projektowania nie jest łatwy i wymaga od projektanta dużej wiedzy, wszechstronności i doświadczenia. Najczęściej w Papajastudio rozpozczynamy pracę od indywidualnego projektowania przez każdego projektanta ołówkiem na papierze lub na tablecie, potem omawiamy pierwsze koncepty i wybieramy z Dyrektorem Kreatywnym ścieżki, które warto rozwinąć. Rozwijamy je i znowu weryfikujemy podczas wspólnej burzy mózgów. Ważne jest to, że zawsze najpierw projektujemy w czerni i bieli, ponieważ kolory ogromnie dużo zmieniają w odbiorze projektu. Kolory dobierane są dopiero w fazie końcowej. Podczas prac kreatywnych zespołu projektowego powstają dziesiątki, czasem setki, a bywało, że i tysiące wersji znaków. Często podczas pracy nad logo dochodzi też do projektowania typografii, czyli części literniczej znaku. Są znaki, które bazują tylko na typogafi, nazywamy je wtedy logotypami. A są znaki, które oprócz części literniczej mają element graficzny, zwany sygnetem, określamy je wtedy: logo.
KROK 4: WERYFIKACJA PROJEKTU LOGO
Dobry znak, to taki, który zarówno w wersji kolorowej, jak i achromatycznej, czyli przy użyciu tylko dwóch kolorów – czerni i bieli wygląda bardzo dobrze. Dodatkowo znak w kontrze, czyli na czarnym tle musi wyglądać bardzo dobrze zarówno w kolorze jak i w wersji achromatycznej. Trzeba uwzględnić wydruk logo w skali szarości oraz występowanie logo tylko w jednym kolorze. Znak musi przejść testy optyczne, czyli należy go zeskalować do minimalnej wielkości, a także trzeba przewidzieć opcję maksymalnej wielkości występowania znaku. Należy zweryfikować możliwość funkcjonowania znaku w 3D. Należy również dla zachowania jego czytelności oraz spójności identyfikacji wizualnej określić, już na etapie księgi znaku, odpowiednie stosowanie go na różnych tłach.
Logo pomaga w budowaniu tożsamości wizualnej marki
Dobre logo jest niezbędne dla każdej firmy, ponieważ jest to fundament, na którym można zbudować jeszcze większą markę. Logo nie jest marką.
Logo i marka to dwie odrębne rzeczy, ale oczywiście logo odgrywa ogromną rolę w nadaniu marce tożsamości wizualnej. Logo staje się graficzną reprezentacją marki: częścią firmy, którą odbiorcy mogą najłatwiej rozpoznać i zapamiętać. Jeśli marka posiada właściwą nazwę i profesjonalny projekt logo, może przejść do tworzenia spójnej obecności świecie. „W świecie, w którym wszystko da się skopiować, jedyną ostoją jest marka. A jej wizualnym fundamentem, od którego się zaczyna jest logo.” – Marcin Bełza.
Autorami wpisu są: Paweł i Joasia.