W brandingu zwykło się mawiać, że logo to twarz marki. To coś, co tworzy więź emocjonalną z odbiorcą, coś, co odgrywa niebagatelną rolę w nadaniu marce tożsamości wizualnej. Czy to samo można powiedzieć o logotypie? Czy oba te elementy identyfikacji wizualnej uznać można za tożsame?
Słownictwo związane z systemem identyfikacji staje się coraz mniej egzotyczne. Coraz bardziej powszechne staje się przeświadczenie, że dobra identyfikacja to solidny fundament pod budowanie sukcesu marki. Zapewne pierwszym elementem takiej identyfikacji, jaki przychodzi nam na myśl, jest logo, które często i niesłusznie używane jest zamiennie ze słowem „logotyp”. Jakie są między nimi różnice?
Logo, czyli charakterystyczny znak marki
Ten charakterystyczny znak marki składa się z dwóch elementów: znaku graficznego, tzw. sygnetu (który czasem staje się ikoną marki, jak to jest w przypadku Apple czy Nike), oraz przekazu tekstowego, tzw. logotypu.
Symbol graficzny, a zatem sygnet to element, który na myśl przywodzić może herb. Choć niewielkich rozmiarów, to dobrze zaprojektowany, potrafi przekazać tożsamość marki i zapaść w pamięć odbiorców. Często towarzyszy mu logotyp, ale, jak wzorcowo pokazują marki takie jak Apple czy Nike, może funkcjonować samodzielnie.
Logotyp, czyli tekstowe przedstawienie nazwy
Logotyp oparty jest na typografii, a zatem nazwa marki przedstawiona zostaje w takim ujęciu za pomocą tekstu, przy użyciu fontów. Może występować jako część składowa logo, ale może też funkcjonować zupełnie niezależnie (np. Zara. Reserved, Coca-Cola).
Sukces logotypu warunkowany jest tym, jak dobrze dany styl typograficzny pasuje do tożsamości marki. I tak, o ile czarne, masywne, pogrubione litery na myśl będą przywodzić markę solidną i stabilną, tak kolorowe i pochylone łączone będą raczej ze swobodniejszym, luźniejszym klimatem.
Logotyp wyróżnia się na tle innych oryginalną typografią, która współgra z tożsamością marki, unikalną kompozycją tekstu, odpowiednio dobraną gamą kolorów, rozstawem oraz formatem czcionki.
Logo czy logotyp? Co wybrać?
Zadaniem zarówno logo, jak i logotypu jest identyfikacja danej marki, a zatem odróżnienie jej od innych marek. Celem obu tych elementów jest pomoc w wyrażeniu indywidualności marki, w budowaniu jej identyfikacji wizualnej, w nakierowaniu odbiorcy na priorytety marki.
Niektóre firmy mają jasno sprecyzowane, czy wybierają logo czy logotyp. Te, które takiej decyzji nie podjęły, mogą liczyć na pomoc profesjonalnej agencji brandingowej, która podczas briefingu pomaga wypracować najlepsze rozwiązanie dla marki.
Warto być świadomym różnic między logo i logotypem. Cytując Angusa Hylanda: If logo once meant the same as logotype – it no longer does. Taka wiedza ułatwia komunikację na linii Klient – agencja brandingowa, ułatwia też określenie swoich oczekiwań i potrzeb w związku z projektem. Zainteresowanych tym, w jaki sposób zaprojektować logo, odsyłamy do naszego wpisu na ten temat.