Zanim potencjalny odbiorca wejdzie w interakcję z produktem, ma kontakt z opakowaniem. Stąd tak ważne, by będące na pierwszej linii sprzedaży opakowanie, jak najlepiej spełniło swoją rolę. Spełni ją tym lepiej, im uważniej podczas projektowania go uwzględnione zostanie to, co ważne dla dzisiejszych konsumentów. W poprzedniej części pisaliśmy o opakowaniach przyjaznych środowisku, o tych, które opowiadają historię, jak i o tych, które wykorzystują naturalne kolory. Dziś czas na prezentację kolejnych trzech istotnych trendów w projektowaniu opakowań w 2020 roku.

Maksymalizm

Wielu ekspertów przewiduje spowolnienie gospodarcze w 2020 roku, co poskutkuje m.in. tym, że konsumenci szukać będą poczucia bogactwa, luksusu i lekkiej ekstrawagancji, które to zapewnią im wybrane przez nich produkty. W tym kontekście podejście maksymalistyczne zdaje się być bardzo dobrym rozwiązaniem w projektowaniu opakowań.

Do głosu dojdą zatem intensywniejsze, bogatsze kolory, projekty pełne detali, grafiki (często wzorzyste) świadczące o jakości produktu. To wszystko idzie w parze z budzącym się w nas pragnieniem piękna, wyższej klasy doświadczeń, które w czasach spodziewanego kryzysu (i w czasach licznych ograniczeń) jeszcze intensywniej niż zwykle dochodzą do głosu.  

Marki będą zatem eksperymentować ze stylem projektowania opakowań, by zapewnić odbiorcy luksusowe wrażenia. Koncentracja pójdzie w kierunku pięknych, starannie opracowanych detali,  bogatych  i intensywnych kolorów, ale i wzorów.

Projektowanie opakowań - maksymalizam - papajastudio.pl
Transparentność

Zastosowanie przezroczystych opakowań umożliwiających podkreślenie koloru produktu, jest powszechnie znane wśród marek napojów czy produktów do pielęgnacji skóry. W 2020 roku coraz więcej marek (spoza wspomnianych sektorów) już uwzględnia kolor produktów podczas procesu projektowania opakowania. Trend ten jest korzystny dla obu stron. Z jednej strony pozwala markom w bardziej minimalistyczny sposób podejść do wspomnianego procesu projektowania opakowania. Z drugiej zaś strony stawia na pierwszym miejscu, w centrum doświadczenia klienta,  sam produkt, bez negatywnego wpływu na całościowy efekt wizualny. 

Coraz popularniejszy będzie zatem eksperymentowanie przez agencje brandingowe z przezroczystością, z nakładaniem na siebie elementów projektowych z przezroczystych materiałów, jak i z wykorzystaniem koloru produktu jako funkcji projektowej.

Projektowanie opakować - transparentność - papajastudio.pl
Nowa forma i tradycyjny produkt

W celu uzyskania bardziej wyjątkowych opakowań niektóre marki decydują się na zmianę jego tradycyjnej formy, odchodząc od butelki czy prostego pudełka. Strona, w którą zmierzają pozwoli im nie tylko wzmocnić swoją markę, ale i opowiedzieć o niej. Takie rozwiązanie znane jest nie od dziś. Nie od dziś przecież projektanci szukają nowych form, ale zdaje się, że w tym roku trend ten jeszcze mocniej dojdzie do głosu. 

Kształt, jaki przyjmie opakowanie, jest ważnym aspektem całości opakowania. Pomysłowość i oryginalność w tej kwestii niosą ze sobą szansę na przyciągnięcie wzroku klienta i wejście z nim w interakcję. Zdecydowanie bliżej sukcesu rynkowego są opakowania funkcjonalne i atrakcyjne, które wyróżniają się na półce i pozwalają szybko zidentyfikować produkt. 

Projektowanie opakowań - Nowa forma i tradycyjny produkt - papajastudio.pl
Minimalizm, transparentność, zabawa kształtem

W ciągu ostatnich kilkunastu lat podejście do produktów drastycznie się zmieniło. Dostarczanie najlepszych produktów dla klientów to dziś za mało. Jakość jest ważnym czynnikiem, ale na sukces w procesie decyzyjnym klienta wpływają też inne czynniki. Jednym z nich jest wygląd opakowania, w jakie zapakowany jest produkt. 

Nie dziwi zatem fakt, że projektujący opakowania wysiłki swe koncentrują na tym, by być na bieżąco z tym, co ważne dla dzisiejszych konsumentów oraz by wciąż ich zaskakiwać i przyciągać ich uwagę. W związku z tym w projektach swoich idą w stronę zabawy kształtem opakowania, w stronę  maksymalistycznych rozwiązań, oferując intensywne kolory, bogate zdobienia, starannie opracowane detale, czy w stronę transparentności, dzięki której kolor produktu zostaje podkreślony. Niezależnie od rozwiązania cel zawsze jest ten sam: sukces rynkowy.